Interne communicatie is het verzamelen, doorgeven en overbrengen van informatie, van en naar medewerkers binnen een bedrijf. Dit kan gedaan worden door nieuwsbrieven, werkoverleggen of het versturen van e-mails.Om een succesvol bedrijf te hebben is het belangrijk dat de interne communicatie goed is. Een goed lopende interne communicatie is een voorwaarde voor een goed lopende externe communicatie. Bron
Waarom is interne communicatie belangrijk?
Een goede interne communicatie is belangrijk, omdat
medewerkers daardoor dezelfde “taal” spreken als het bedrijf. Ze hebben
dezelfde gedachtegang en weten tevens wat de missie, visie en strategie van het
bedrijf is. Hierdoor voelen medewerkers zich meer betrokken en zijn ze
gemotiveerder. Bron
Tegenwoordig verdampt de grens tussen interne en externe
communicatie. Er komt sneller informatie naar buiten. Achterblijvende
prestaties of kwaliteitsproblemen zullen niet verdwijnen, maar zijn steeds
moeilijker te verbergen. Bron
Daarnaast is interne communicatie belangrijk omdat het de
basis vormt van externe beeldvorming, flexibiliteit, effectiviteit en
functionerende bedrijfscultuur. Medewerkers hebben namelijk veel contact buiten
de organisatie, ze moeten goed en snel kunnen reageren op veranderingen en als
er goed gecommuniceerd wordt kunnen problemen veel sneller worden opgelost.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten