1. Slecht
nieuws vergt een aparte aanpak
Bij slecht nieuws gaan de
luiken dicht. U kunt iemand dan overladen met argumenten waarom hij geen
promotie krijgt of iets dergelijks, maar het zal op dat moment volledig langs
hem heen gaan. Laat hem eerst stoom afblazen en kom er later op terug.
2. Gebruik
het juiste medium
De boodschap bepaalt het
medium. Een promopraatje om een nieuwe strategie te 'verkopen', lukt
bijvoorbeeld het best vanaf de zeepkist, een werkinstructie in een één op één
werkoverleg. Kleine bedrijven kiezen vaak voor persoonlijke communicatie. Hou
dat er altijd in, ook als je groeit en een intranet begint.
3. Zet
geruchten (strategisch) in
Een gerucht kan helpen de scherpe
randjes van een 'zware' boodschap te halen. Mensen 'hebben al iets opgevangen'
en zijn niet meer helemaal onvoorbereid. Maar kom tijdig met het volledige
verhaal.
4. Management
by walking around
Dat kan geen werken zijn, zegt
ons calvinistische innerlijke stemmetje, maar toch is een uurtje rondhangen in
de rookruimte, bij de koffieautomaat en niet te vergeten op het secretariaat is
qua communicatie een prima besteed uurtje.
Onderschat nooit het belang
van aselecte, informele, toevallige communicatie. Wees zichtbaar, snap hoe het
informele circuit werkt en maak er tijd voor vrij!
5. Werf
managers met sociale intelligentie
Kijk bij het aanstellen van
een nieuwe chef naar de communicatieve vaardigheden van de kandidaat. Middle
management moet een informatieknooppunt zijn, geen informatiebottleneck.
6. Wees
niet bang voor hiërarchie
Als u een opdracht wilt geven,
doe dat dan ook duidelijk. Een kamer binnenvallen en tegen niemand in het
bijzonder iets vaags roepen zal niet werken. Doe niet te krampachtig over
hiërarchie.
7. Ken
de beperkingen
Veel interne communicatie
streeft gedragsveranderingen na waar psychotherapeuten alleen maar van durven
dromen. Wil je veel bereiken op dat gebied, dan is er meer nodig, zoals
training en coaching.
Wat een nuttige tips! Deze zijn zeker goed bruikbaar.
BeantwoordenVerwijderen