zondag 5 juni 2016

Valkuilen bij interne communicatie

Goed geïnformeerde medewerkers voelen zich meer betrokken bij de organisatie en zijn gemotiveerder om hard te werken én te blijven. 
Het is dus van belang dat er een goede interne communicatie is.
Naast dat er veel dingen zijn die de interne communicatie stimuleren, zijn er ook zaken die de interne communicatie niet ten goede komen.

Hieronder een aantal valkuilen bij interne communicatie:  
  •  Geen duidelijkheid in de kernwaarden. Wat betekent het nou als een onderneming betrokken en dynamisch is? Of professioneel en transparant?
  • Medewerkers die niet in het corporate verhaal geloven. Als medewerkers niet achter de visie staan, waarom zouden klanten dat dan wel doen?
  • Te complexe boodschap. Het is van belang om boodschappen simpel en relevant te houden.
  • Niet onpersoonlijk zijn. Spreek medewerkers aan met ‘u’ of ‘je’ en verwijs niet naar ‘de directie’ of ‘de afdeling’ 
  • Zeg niet ‘Geen commentaar’. Dit wekt wantrouwen op bij medewerkers. Zelfs als je over een bepaald beleid (nog) niks kunt zeggen, zeg dat dan op zijn minst.
  • Teveel communicatie kan ook een valkuil zijn. Ga niet over elk aspect of verandering apart communiceren. Dit werkt communicatievermoeidheid op bij de medewerkers
Probeer om deze zaken zoveel mogelijk te vermijden waar mogelijk. Stimuleer de interne communicatie en ervaar de mogelijkheden die het brengt!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten